+48 91 43 48 106

Widzimy aktorów wychodzących z ról i żyjących własnym życiem, z komiczną maską jako metaforą naszego codziennego życia i udawania

  • Miejsce: Sala główna
  • Czas trwania: ok. 2 godz. 50 min. (w tym jedna przerwa)

Opis

„Dla mnie najważniejsze było, żeby stworzyć kontekst całości, żebyśmy nie robili dwóch małych niezależnych oper, oddzielonych antraktem, jako że muzycznie i treściowo to dwie różne formy. Pokazanie takiej błahej, śmiesznej historii, która stawia na komizm postaci i sytuacji, to w kontekście teatru w teatrze Pajaców jest niesamowicie ciekawe dla wykonawców i publiczności. Pokazujemy bowiem cały czas wychodzenie z roli, wchodzenie w rolę. W Pajacach już te role są podwójne, ale w Giannim Schicchim musiałem to dodać. Na przykład tę część, gdy aktor gra idiotę czy oszusta, a potem idzie do garderoby i jest w depresji. Tutaj jeszcze bardziej widoczna będzie zabawa teatru w teatrze i masek. To, co w Pajacach jest już wpisane w libretto konsekwentnie musiałem umieścić w Giannim Schicchim – mówi o swoim spektaklu reżyser Michał Znaniecki, pokazując nam na scenie, że aktor to zwykły człowiek, który na potrzeby roli zakłada maskę. Znaniecki burzy jednak granicę pomiędzy sceną a widzami, pozwalając nam wejść do środka magicznego świata, który często jest jedynie ułudą. Łączy pomysłowo dwa dzieła, byśmy mogli  zrozumieć metaforę codziennego udawania kogoś, kim nie jesteśmy.

Satyra, komizm i głęboka refleksja w jednym. W jego spektaklu nie tylko aktorzy grają, my też jesteśmy częścią spektaklu. Ten spektakl nazywa się „życie”.

„Słychać, jak odbiorcy pytają siebie nawzajem: czy zaczęła się przerwa, czy przedstawienie nadal trwa? Z tym pytaniem Znaniecki pozostawi nas już na zawsze”.

~Dziennik Teatralny

„Znaniecki dość symbolicznie, bo przecież i tak nie pokazał nam wszystkiego, zauważa, że teatr to nie tylko fasada sceny, kostiumów i scenografii”.

~Presto

„Ogląda się i słucha tego spektaklu bardzo dobrze, bo bawi się on formą w bardzo przyzwoitym i ciekawie pomyślanym wydaniu”.

~teatralny.pl

 

Gianni Schicchi  to nie tylko zespołowy popis wokalny, ale i aktorski, o niezwykłej sile komicznej, której zresztą nie zabrakło też w niektórych scenach z Pajaców”.

~Więź



Fot. M. Grotowski

Zobacz program do spektaklu


image
proj. plakatu R. Olbiński


image
plan widowni

"Pajace" 
(I Pagliacci)
Opera w 2 aktach z prologiem
muzyka i libretto: Ruggero Leoncavallo (1857-1919)
Prapremiera: 21.05.1892 r., Teatro del Verme (Mediolan)

"Gianni Schicchi"
Opera werystyczna w 1 akcie
muzyka: Giacomo Puccini (1858-1924)
Libretto: Giovacchino Forzano
Prapremiera: 14.12.1918 r., Metropolitan Opera (Nowy Jork)

premiera obecnej realizacji: 9.03.2019

Oryginalna wersja językowa z polskimi i niemieckimi napisami

30 min. przed spektaklem i podczas przerwy zapraszamy na filmowe wprowadzenie do spektaklu.
Miejsce: Sala Kameralna im. Jacka Nieżychowskiego,
czas trwania ok 15 minut. 

Kierownictwo muzyczne Vladimir Kiradjiev
Reżyseria Michał Znaniecki
Scenografia Luigi Scoglio
Kostiumy Adam Królikowski
Reżyseria świateł Dawid Karolak
Choreografia Damian Malvacio
Przygotowanie chóru Małgorzata Bornowska
Przygotowanie chóru
dziecięcego
Katarzyna Berowska
Asystent dyrygenta Kuba Wnuk,
Svetlomir Zlatkow
Asystent reżysera Anita Maszczyk,
Katarzyna Kubińska
Asystent scenografa Waldemar Andrzejak


Obsada "Pajace"
 
Canio, Pajac  
Nedda, Kolombina  
Tonio, Taddeo

 

Silvio, wieśniak

 

Beppo, Arlekin  
Kompan 1  
Kompan 2  
Syn Cania  
   
Obsada "Gianni Schicchi"  
Gianni Schicchi  
Lauretta, jego córka  

Zita, kuzynka Buosa
Donatiego

 
Rinuccio, siostrzeniec Zity  
Gherardo, siostrzeniec Buosa  
Nella, jego żona  
Gherardino, jej syn  
Betto di Signa, 
szwagier Buosa
 
Simone, kuzyn Buosa  
Marco, jego syn  
Ciesca, żona Marca  
Mistrz Spineloccio, lekarz  

Messer Amantio di Nicolao,
notariusz

 
Pinellino, szewc / 
Guccio
 
Buoso Donati  
   
Balet, Chór i Orkiestra
Opery na Zamku w Szczecinie
 
Chór dziecięcy przy
Operze na Zamku
 
   
Dyrygent Vladimir Kiradjiev
   
Inspicjentka Maria Malinowska-Przybyłowicz